Friday 10 May 2013

فكرة جديدة

اجمل حاجة فى الدنيا انك تلاقى انسان تحبه والاجمل ان يكون هو كمان بيحبك
دى كخطوة اولى

كخطوة تانية عشان يكون فى علاقة ناجحة 
انك تقدر تتفاهم مع الانسان دا يحترمك وتحترمه يكون واثق فيك وانت كمان واثق فيه يكون بيقدر دماغك وتفكيرك

كدة بالتأكيد هتكون علاقة ناحجة 
بس عافين ايه بقى كمان بيحلى الموضوع دا انه يشجعك على حاجة انت بتحبها ويحببك فيها زيادة ويخليك توصل للى انت عايزة وبتحلم بيه 

انه يكون واثق فى قدراتك اكتر مانت واثق فيها ويكون متأكد اكتر منك انك هتوصل وتنجح 

احساس حلو اوى

الحمدلله ان ربنا رزقنى بزوج كدة .. 

رغم المشاكل ورغم خلافاتنا بس فى الاخر احنا بنحب بعض وعايزين ننجح فى حياتنا
من الحاجات الى شجعنى عليها هى الطبخ .. افتكر ان قبل الخطوة وحتى بعد للخطوبة بفترة ماكنتش بعرف ادخل المطبخ
ولا كنت بحبه ابداً 
طلب هو منى فى مرة انى اعمل اكل وسمعت كلامه والحمدلله طلع كويس رغم انى كنت اول مرة اطبخ طبعاً دا بتعليمات من ماما بس الفكرة انه اول ما اكل منه قالى ان نفسى حلو اوى فى الطبخ غير ماكان متوقع :D

بدأت ادخل المطبخ واتعلم واحدة واحدة كنت اوقات كتير بعك الدنيا ودا طبيعى فى حالتى دى :D

بعد الجواز الوضع اتغير بدأت اتفرج على برامج طبخ وبدأت اجيب كتب .. ساعات كنت بنجح وساعات كنت بفشل بس الحمدلله فى اغلب الاوقات كنت بنجح وكنت بعمل افتكاسات كدة فى الاكل من عندى وكانت بتظبط

فى يوم من الايام جيه قالى انى بطبخ حلو وقالى ليه ماتكتبيش الوصفات الى بتعمليها سواء الى كنت بفتكسها او كنت بجمعها من برامج او كتب للطبخ

عجبتنى الفكرة وقولت انى هكتب كل وصفة عملتها وطلعت كويسة
وقررت انى اكتبها على المدونة بتاعتى
رغم انى عارفة ان مافيش ناس كتير بتدخل عندى بس انا متأكدة انى حتى الى بيدخلوا لو كان عددهم صغير فممكن يستفيدوا 

انا عارفة ان معظم المواضيع الى على المدونة تخص المرأة والدفاع عن حققوها وما الى ذلك لكن كمان

 الطبخ والمطبخ من اكتر الحاجت الى ممكن تخلى الست فى قمه ساعتها وخصوصا لما يرجع جوزها من الشغل ويعجبه الاكل وقتها مافيش حاجة ممكن تفرح الست اكتر من كدة :)

1 comment: